Jak působí sociální sítě na naše sebevědomí?

Znáte to. Nudná přednáška, klídek v práci, děti nezlobí. Kouknu se na mobil a hned na Seznamu.cz na mě vykoukne Super.cz. Z nudy si projedu, jak kdo vypadá, jaké mají celebrity vztahy, potom si zajdu na Facebook – jen tak projedu zeď a zjistím, kde byl kdo na výletě, na dovolené, jak si užívali na vodě, na koupališti, nebo jak oslavili narozeniny kamarádky.

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak vlastně na Vás tyto informace z médií působí? Co se ve Vás odehrává, když si prohlížíte dokonalé zážitky kamarádů, či dokonalé postavy modelek?

Jsou základní dva přístupy lidí k této problematice a je to spojeno i s jejich přístupem k životu.

ti, kteří neřeší, co si o nich druzí myslí,

ti, kteří právě řeší, co by si o nich druzí pomysleli.

Já to mám například tak, že v některých chvílích neřeším, co si o mě druzí myslí. Jsem jiná. Řeknu svůj názor. Zastanu se slabšího a snažím se dělat věci ku prospěchu vývoje společnosti, i když ostatní to vidí v danou chvíli jinak.

Čas od času se ale vyskytnou i chvíle, kdy i já podléhám tomu, co si o mně druzí myslí. Úplně živě se mi vybavuje, jak jsme byli s manželem v obchodě a měli jsme nějaké neshody o tom, co budeme kupovat. Když jsme na sebe začali zvyšovat hlas, zastavila jsem ho a řekla mu, ať mlčí. Cítila jsem se trapně. Řešit v obchodě s manželem své problémy – NE. Co by si o nás lidi pomysleli! Došli jsme do auta s velkou vnitřní zlostí v sobě, jeden na druhého jsme nepromluvili. Večer jsme byly oba podráždění a hádka následovala druhý den pro další maličkost, kterou bychom řešili jinak s úsměvem.

Když jsem si celou situaci několikrát doma promítala, došlo mi, že kdybychom si to vyřešili v obchodě rovnou, nenesla bych v sobě takovou zlost a zřejmě by to neskončilo zkaženým dnem a následně takovou hádkou.

Vraťme se k výše uvedeným přístupům lidí. Odolnost člověka vůči okolním vlivům, v odborné literatuře se to nazývá umístění vlastního místa řízení.

Lidé, kteří neřeší, co si o nich myslí druzí

  • jsou velmi rezistentní vůči okolí. Pro takové lidi je pozorování postav modelek či modelů prospěšné. Vidí okolí realisticky a dokáží kriticky zhodnotit, co prospěšného jim daní lidé mohou dát, vnímají je jako svůj vzor, ke kterému též snaží dojít. Vyvolává to v nich pozitivní motivaci se sebou samým něco dělat.

Ti, kteří řeší, co si o nich společnost myslí

  • jsou velmi neresistentní vůči vlivům okolí. Pro ně může být sledování facebookových zdí destruktivní. Vidí, že si každý jen užívá a tím jsou lapeni do nedosažitelné dokonalosti. Touhou hnát se za štěstím a penězi. Tím zabředávají do pocitů nedostatku, točí se v kruhu, že jejich život není dobrý, že jejich postava je hrozná. Tím se jim rapidně snižuje jejich sebevědomí.

K výše uvedenému dospěl i psycholog John Maltby z univerzity v Leicestru. Ačkoli jeho studie byla především zaměřená na adolescenty, osobně se domnívám, že takový vliv může mít na nás všechny. Sama jsem si spousty let snižovala sebevědomí právě tím, že jsem sledovala kdo, co, kde a jak.

Pro ty z Vás,

  • kdo ví, nebo tuší, že se kvůli médiím stále s někým srovnávají,
  • kdo cítí, že má nižší sebevědomí,
  • kdo se cítí sklíčeně,
  • kdo chce být šťastnější v životě – mám pro Vás malý úkol.

1) Na facebooku přestaňte sledovat známé jen tak z nudy.

2) Nechte si nastavené jen příspěvky ve skupinách, jíž jste členy a skutečně se do nich zapojujete.

3) Preferujte osobní hovory před psaním zpráv.

4) Sledujte osoby blízké a dále jen lidi, kteří Vás skutečně pozitivně motivují.

Maltby, J. & Day, L. (2017). Regulatory motivations in celebrity interest: Self-suppression and self-expansion. Psychology of Popular Media Culture, 6(2),103-112. http://dx.doi.org/10.1037/ppm0000087 .

Mou vášní je pozitivní psychologie v každodenním životě a pomáhám klientům k transformaci jejich myšlení v pozitivní. Snažím se je tak vést celkově k šťastnějšímu životu. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů